Mała zmiana, duży efekt. O budowaniu relacji w rekrutacji

W minionym tygodniu dołączyliśmy do Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.
Jej celem jest zrzeszenie organizacji, dla których troska o relacje z kandydatami i podwyższanie standardów rekrutacji jest kluczowym celem strategicznym firmy. Nasza droga do zrozumienia jak ważna jest dbałość o kandydatów i współpracowników była kręta i długa. Dziś wiemy, że zmiana podejścia do zarządzania ludźmi jest jednym z naszych największych sukcesów.

Choć jako dostawca rozwiązań IT na rynku funkcjonujemy od ponad 15 lat, dopiero od 5 lat świadomie dbamy o naszych kandydatów i pracowników. Nasza decyzja o wdrożeniu Agile nie tylko zoptymalizowała nasz proces wytwarzania oprogramowania, ale przede wszystkim zrewolucjonizowała nasze podejście do zarządzania zespołem. Jako firma dojrzeliśmy, dlatego w swoich celach strategicznych założyliśmy zbudowanie stabilnego i atrakcyjnego miejsca pracy. Dzięki temu jesteśmy gotowi, aby konkurować z najlepszymi na rynku.

Jesteśmy świadomi, że obecnie jako kandydat, a dla nas przede wszystkim partner, masz ostatnie słowo. Naszych zadaniem jest pokazanie Tobie możliwości pracy u nas i przedstawienie oferty, ale przede wszystkim zbudowanie pozytywnej relacji. Kluczowe znaczenie ma tutaj Twoje doświadczenie (Candidate Experience – CX) czyli Twoje emocje, przemyślenia i wrażenia względem nas jako firmy, które powstają zarówno przed, w trakcie, jak i po zakończeniu procesu rekrutacyjnego.

Jak większość firm, w przeszłości popełnialiśmy większe lub mniejsze błędy komunikacyjne, których konsekwencje ponosimy do dziś np. na popularnym serwisie z opiniami na temat pracodawców. Choć w chwili obecnej mamy do tego dystans i nie boimy się przyznać do błędów, mamy świadomość, że musimy ciężej, niż inni, pracować na Twoje zaufanie. Dlatego też szczególne znaczenie przypisujemy dbaniu o naszych kandydatów przed, w trakcie oraz po procesie rekrutacji.

Zależy nam na tym, aby działania, które podejmujemy, były zbieżne z wartościami, które wyznajemy i których poszukujemy u naszych kandydatów. Staramy się je promować na każdym etapie rekrutacji, tak aby nasi potencjalni pracownicy świadomie wybrali nas jako firmę, w którą angażują się na 100%. Bardzo ważna jest dla nas szczerość i otwarta komunikacja z poczuciem humoru, praca zespołowa, a przede wszystkim wewnętrzna motywacja naszych kandydatów i współpracowników do realizacji celów rozwojowych i zwiększania swojej autonomii. Jeśli również dla Ciebie ma to fundamentalne znaczenie, zobacz, na co zwracamy uwagę podczas rekrutacji i sprawdź czy nie rzucamy słów na wiatr.

W procesie rekrutacji kluczowe znaczenie ma dla nas transparentna komunikacja i bezpośredniość. Tworząc nasze ogłoszenia dbamy o to, aby kandydaci otrzymali od nas wyczerpujące informacje na temat zadań realizowanych na danym stanowisku, wysokości wynagrodzenia oraz dodatkowych korzyści. Z naszą bezpośrednią i otwartą komunikacją możesz zetknąć się na Linkedin, jeśli otrzymasz od nas spersonalizowaną wiadomość. Dodatkowo, na naszej stronie www.contman.pl/kariera możesz znaleźć dodatkowe informacje, które pokazują, kim jesteśmy i jak pracujemy. Poza aplikowaniem na konkretne oferty stworzyliśmy możliwość wysłania nam CV, tak abyś mógł/a zaaplikować do nas, nawet jeśli nie mamy na dany moment interesującej dla Ciebie oferty. Dodatkowo chcemy, abyś miał/a wszystkie informacje na temat naszego procesu, dlatego też gdy do nas zaaplikujesz, otrzymasz od nas infopack rekrutacyjny, w którym zawarliśmy wszystkie najpotrzebniejsze informacje w jednym miejscu.

Jeśli po zapoznaniu się z naszą ofertą zdecydujesz się wziąć udział w procesie, możesz liczyć z naszej strony na informacje zwrotną po każdym etapie rekrutacji w bardzo krótkim czasie. Dzięki temu, że pracujemy w agile, nasz proces rekrutacyjny jest szybki i efektywny. Nasze decyzje podejmujemy sprawnie – jeśli wiemy, kogo szukamy i jakie wartości nasz kandydat powinien reprezentować, nie potrzebujemy wielu tygodni na analizy. Szanujemy Twój czas, który poświęcasz na nasz proces, dlatego niezależnie od etapu rekrutacji otrzymasz od nas informację zwrotna w przeciągu kilku dni.

W przypadku, gdy Twoje CV i zadanie, które od nas otrzymasz, będą zbieżne z naszymi wymaganiami, zapraszając Cię do naszego biura mailowo uprzedzimy Ciebie, jak takie spotkanie będzie przebiegać i kto będzie brał w nim udział. Jesteśmy świadomi, że takiej rozmowie często towarzyszy stres, dlatego podczas samej rozmowy będziemy starali się zrobić wszystko, abyś poczuł/a się komfortowo. Warto wiedzieć, że osoby które przeprowadzają takie spotkanie również się stresują:). Wspólnie wypijemy kawę i opowiemy sobie nawzajem o naszych oczekiwaniach, a także sprawdzimy czy Twoje doświadczenie będzie najbardziej odpowiednie do wymagań na naszym wolnym stanowisku. Rozmowa rekrutacyjna jest dla nas spotkaniem dwóch partnerów. Jeśli chociaż przez chwilę poczujesz, że spotykasz się z brakiem szacunku i protekcjonalną postawą – przerwij spotkanie.

Działania, które opisałam powyżej, są dla nas ważne – są to minimalne standardy, które odróżniają zły proces od dobrego. Choć dokładamy wszelkich starań, aby wszyscy nasi kandydaci pozytywnie odbierali proces rekrutacyjny, czasem zdarzają się sytuacje, z których nie jesteśmy dumni. W obliczu takich kryzysów najważniejszym działaniem, które trzeba podjąć, jest przyznanie się do błędu i szczere przeprosiny. Niezwykle istotne jest również ciągłe ulepszanie działań i otwartość na feedback. Jeśli brałeś/aś udział w naszym procesie, możesz nam pomóc wypełniając ankietę, którą otrzymają nasi kandydaci po zakończeniu procesu.

Cieszy nas to, że nasze podejście podczas rekrutacji jest pozytywnie odbierane przez innych kandydatów. Dziękujemy za wszystkie pozytywne opinie, takie jak m.in.:

”Bardzo dobry kontakt, ze strony HR, rozmowa przeprowadzona poprawnie, nastawienie na słuchanie raczej niż narzucanie zdania. Pytania klasyczne, miękkie – bardzo przyjemne odczucia”;

“Podoba mi się, że w zasadzie od samego początku czuć, że proces rekrutacyjny jest przemyślany, brak chociażby szablonowych wiadomości, od początku też wiadomo, czego mniej więcej się spodziewać (duży plus za podawanie widełek płacowych). Nie wiem czy można coś poprawić ;)”;

“Bardzo dobry kontakt z rekruterami, ale informacja zwrotna, dlaczego odrzucili kandydata powinna być od razu podparta oceną przez developerów, fakt, idzie ją uzyskać bez problemu na prośbę, co jest niewątpliwie na plus”;

“Muszę pochwalić, że była to najlepsza wiadomość na LinkedIn jaka otrzymałem. Gdyby nie moje obecne zatrudnienie, to na pewno bym wziął udział w rekrutacji”;

Dbanie o Candidate Experience nie kończy się u nas jednak na podpisaniu umowy. Jest to początek dalszego budowania relacji. Employee Experience, czyli wzmacnianie zaangażowania pracowników, jest istotą dobrze działającej firmy. O tym, w jaki sposób dbamy o doświadczenia naszych współpracowników już niedługo w kolejnym artykule.

Bądź pierwszą osobą, która doda komentarz.

Zostaw komentarz